نخست وزیر یونان در نشستی در آتن به هشدار های سازمان آمار این کشور در زمینه کاهش جمعیت اشاره کرد. او ضمن اشاره به آمارهای سال ۲۰۲۲ که یک تولد درمقابل مرگ «دو نفر» را ثبت کرده و تراز منفی را نشان می  دهد، هشدار داد.

نگرانی یونان از کاهش جمعیت این کشور

          نخست وزیر یونان در نشستی در آتن به هشدار های سازمان آمار این کشور در زمینه کاهش جمعیت اشاره کرد. او ضمن اشاره به آمارهای سال ۲۰۲۲ که یک تولد درمقابل مرگ «دو نفر» را ثبت کرده و تراز منفی را نشان می  دهد، هشدار داد. او اگرچه وقوع بیماری کرونا را در این آمار تاثیرگذار می داند اما در مجموع این آمارها را برای آینده یونان نگران کننده می داند. او  مدعی است از دهه ۱۹۸۰ زاد و ولد به میزان ۱۵۰ هزار نفر کاهش داشته است. وی فروپاشی کلی جمعیت این کشور را از دغدغه های آتی یونان می‌داند. او اعتقاد دارد اگرچه کشور بحران مالی را پشت سرگذاشته و نرخ رشد اقتصادی بسیار بالایی نسبت به سایر کشورهای اروپایی داشته و درآمدهای عمومی نیز افزایش داشته اما چنین آمارهای امید بخشی در راستای افزایش جمعیت نقش مثبتی ایفا نکرده است و بحران پیری جمعیت یونان در کمین است.

نخست وزیر از تاسیس وزارت «انسجام اجتماعی و خانواده» دفاع کرد تا کشور بتواند اولویت های خود را در یک طرح ملی برای ایجاد خانواده پرجمعیت تر یکسان کند. البته او تائید می کند که هیچ گزینه جادویی در این زمینه وجود ندارد که بتواند نتایج سریعی به ارمغان بیاورد. مسئله جمعیت مستلزم تلاشی طولانی مدت و دشوار است و طبعیتا به عوامل بسیاری بستگی دارد. تلاش دولت  در ایجاد مشاغل خوب برای جوانان، مراقبت از سلامت عمومی و همچنین خود شهروندان در این امر مهم هستند. وی مدعی است در چهار سال گذشته کمک هزینه معاف از مالیات برای خانواده دارای فرزند، افزایش کمک هزینه هر تولد به ۲ هزار یورو و تمدید مرخصی والدین از مهم ترین اقدامات دولت حاکم می داند.

یونان هم در کوتاه مدت و هم در بلند مدت برای حل یک سری موضوعات اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی با مشکلات و مسائل متفاوتی روبرو است. بی شک یکی از موضوعاتی که به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است اهمیت کاهش جمعیت در این کشور است. در بسیاری از روستاهای یونان تعداد افراد مقیم به اندازه انگشتان یک دست رسیده است. بطوری آماری بعضی از روستاها در ۶۰ سال اخیر ۷۵ درصد جمعیت خود را از دست داده‌اند و این روند همچنان سیر نزولی دارد. اکثر ساکنان آن سال‎خورده هستند و بسیاری از آنها بالای ۸۰ سال سن دارند. گفته می‌شود از سال ۲۰۰۵ تا به امروز جمعیت یونان تقریبا ۷۴ هزار نفر کاهش یافته است. تنها در ۲ منطقه از ۱۲ منطقه، جمعیت یونان افزایش نشان می‌دهد. در مناطقی همچون «کرت و دریای اژه جنوبی» و به لطف مراکز توریستی پر رونق مناطقی همچون «رودوس، خیوس، میکونوس و سانتورینی» تعداد جمعیت افزایش نشان می‎دهد.

تحلیل:

۱- برای مقابله با کاهش جمعیت در یونان، گروهی معتقدند در دراز مدت باید جلوی فرار جوانان از کشور گرفته شود و کسانی که مهاجرت کرده‌اند باید به کشور بازگردند و مهم تر از همه باید محیط مناسبی برای فرزند آوری ایجاد شود تا زوج‌های جوان تشویق به فرزند آوری شوند. کارشناسان  مرکز ملی تحقیات اجتماعی تاکید دارند «در یونان نرخ های بیکاری بالایی در میان جوانان وجود دارد. دسترسی به مسکن نیز امر حیاتی است اما با توجه به اینکه یونان بالاترین هزینه مسکن را در اتحادیه اروپا دارد، این امر مشکل دیگری است که وجود دارد. در اروپا ۱۸.۹ درصد درآمد خانواده ها به موضوع مسکن اختصاص دارد در حالی که در یونان این رقم به ۳۲.۲ درصد می‌رسد. کمک هزینه فرزندان برای خانواده‌هایی که با درآمد سالانه ۱۵ هزار یورو هستند تنها ۲۸ یورو در ماه برای هر فرزند است. قرار است این مبلغ برای سال جدید میلادی افزایش یابد. البته دولت یونان در هنگام تولد از سال ۲۰۲۰ مبلغ ۲ هزار یورو به خانواده‌ها کمک می‌کند این مبلغ برای خانواده‌هایی که دوقلوها دارند ۴ هزار و سه قلوها ۶ هزار یورو است.

۲- پیری و بی‌نشاطی جمعیت، ضعیف شدن نیروی دفاعی کشور، کاهش نیروی جوان در نیروهای مسلح، کاهش قدرت نظامی، کاهش قدرت ملی و به خطر افتادن امنیت ملی در حوزه آسیب‌ها و کاهش قدرت تهاجمی، کاهش قدرت بازدارندگی، کاهش قدرت خنثی سازی تهدیدها از موضوعاتی است که یونان به مانند بسیاری از کشورهای اروپایی با آن روبرو است. هرم جمعیت یونان به وضوح حرکت به سمت جامعه‌ای رو به پیر شدن را نشان می‌دهد که کاهش سهم کودکان و جوانان زیر ۲۰ سال و افراد در سن کار و در مقابل افزایش سهم افراد ۶۵ ساله یا بیشتر از مهم‌ترین ویژگی جامعه کنونی یونان است.

۳- طبق آمارهای اروپایی، جمیعت اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۲۶ به ۴۵۳ میلیون نفر افزایش خواهد یافت اما پس از سال ۲۰۴۰ سیر نزولی خواهد داشت. در سال ۲۱۰۰ به ۴۲۰ میلیون نفر کاهش خواهد یافت. تعداد جمیعت زیر ۱۹ سال در سال ۲۱۰۰  از میزان ۲۰ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۱۸ درصد کاهش خواهد یافت و میزان گروه سنی کاری ۲۰ الی ۶۴ سال از ۵۹ درصد به ۵۰ درصد خواهد رسید. تعداد سالمندان در کشورهای اروپا نیز افزایش یافت و سهم گروه سنی ۶۵ تا ۷۹ سال از کل جمیعت، از ۱۵ درصد به ۱۷ درصد و سهم افراد بالای ۸۰ سال از ۶ درصد به ۱۵ درصد افزایش می‌یابد.

۴- مشکلات اقتصادی یونان یکی از علت‎های مهم کاهش جمعیت در این کشور است و حزب حاکم پیش از پیروزی در انتخابات مدعی شده بود در صورت پیروزی در انتخابات با توسعه اقتصادی کشور درآمد سرانه شهروندان را افزایش خواهد داد و باعث تشویق به داشتن فرزند بیشتر خواهد شد. مخالفین حزب حاک معتقدند نظام سرمایه‌داری به فکر رشد جمیعت کشورها نبوده بلکه صرفا درصد کسب و اندوختن سرمایه‎های خود هستند و یونان چون سیاست ریاضت اقتصادی را به درخواست و تحت فشار سران نظام سرمایه‌داری اجرا می‌کرد، شاهد کاهش شدید رشد جمعیت است و نظام سرمایه‌داری توجه کافی به آن نداشته است.

۵- یونان یکی از کشورهای منطقه بالکان است که به شدت با بحران پیری جمعیت روبرو است. طبق آمار سازمان اتحادیه اروپا (Eurostat) این کشور در ردیف های ابتدایی جمعیت در معرض فقر یا محرومیت‌ های اجتماعی است. رومانی با ۳۴ درصد، بلغارستان ۳۲، و یونان و اسپانیا با ۲۶ درصد در معرض فقر قرار گرفته اند. طبق آمار یک میلیون و ۹۵۰ هزار نفز از یونان ۱۱ میلیونی در خطر فقر قرار دارند. این میزان در میان زنان ۱۹.۴ و در میان مردان ۱۸.۲ درصد بوده است. سطح فقر در یونان برای درآمدهای سالانه زیر ۵۷۱۲ یورو و برای خانوارهای دو نفره ۱۱۹۹۵ یورو تخیمن زده می شود.

یونان مدعی است با روی کار آمدن دولت محافظه کار میزان فقر ۲ درصد کاهش داشته و این میزان در پایین ترین سطح طی سال‌های اخیر بوده. دولت این کاهش را نتیجه سیاست اقتصادی با محوریت کاهش شاخص‌های مالیاتی و حق بیمه تامین اجتماعی، افزایش حقوق بازنشستگان، تقویت اشتغال و تقویت مالی خانوارهای آسیب پذیر می ‌داند. پیش بینی ها نشان می ‌دهد در سال ۲۰۳۰ یونان، ایتالیا را در زمینه جمعیت پیر پشت سرخواهد گذاشت و در رتبه پیرترین کشور اروپا قرار خواهد گرفت. یونان مجبور خواهد شد تا سال ۲۰۳۵ سن بازنشستگی را ۱.۵ سال و تا سال ۲۰۵۰ میلادی، ۲.۸ سال افزایش دهد.

منبع: سایت   .sofokleousin.g

لینک: Με εισοδήματα φτώχειας 1 στα 4 νοικοκυριά- Μικρή βοήθεια τα επιδόματα | Sofokleousin.gr

کد خبر 18110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =